Polányi Károly |
vita, hogy a tőkések és munkások képviselői a termelési javak elosztási arányán vitáznak. A politikai vitában viszont általában az győz, aki érvényesíteni tudja a saját álláspontját, amihez kellő információs bázissal, és tudományos fogalomrendszerrel is rendelkezik.
Manapság a baloldal a liberálisok (virtigli tőkepárti) fogalomrendszerében óhajt vitázni, aminek viszonyai közt naponta vereséget szenved – mert elfogadja és alkalmazza azt a modernnek kikiáltott fogalomrendszert, aminek kevés köze van a valósághoz. (A liberális közgazdaságtan ugyan is csak némi modern „pénz hitek”, és statisztikák halmaza, nem pedig gazdálkodástan!!) A vitákat azért is nem képes a baloldal megnyerni, mert a vitázó baloldali embereknek kevés fogalma van a gazdaságról, a gazdasági folyamatokról, így hajlamosak az egyébként teljesen kifordított értelemben használatos liberális jelszavakban gondolkodni. Ennek háttere is megérne egy hosszabb levezetést, de szinte mellékes, és szóra sem érdemes, amíg a vitaképtelenség fő oka: a kollektív tárgyi tudatlanság. (a kifordított értelmű fogalmakról és annak okairól itt olvashatsz)
ingyenes volt az oktatás a felsőoktatásban is, és a kórházi műtétekhez nem a beteg vitte a kellékeket, mint egykor a sokak által a „kommunizmus csődje” mintaállamának tekintett Romániában.
Az egyre kilátástalanabb életperspektívával szembenéző fiatalok ennek láttán ma már joggal kérdezik a szüleiket, nagyszüleiket: mi történt? Hol romlott el az ország? Hol rontottátok el?
Azonban a rendszerváltás előtti világpolitikai mozgásoktól eltekintve, Magyarország társadalmi gondolkodásában olyan alapvető változások álltak be, amik zárójelbe tették a létbiztonságot, és a kiszámíthatóságot, helyükre a „mindenki lehet kőgazdag” ostobaa hite és egyéni elvárása lépett.
hangzatos „másképp gondolkodó” jelzővel illettek a tolerancia kinyilvánításának jegyében. Ennek a nem minden előzmény nélkül felbukkant „másképp gondolkodásnak” a legfontosabb eleme az egyéni érdeknek a közösségi érdekek felé helyezése volt, amit különösen a vagyoni gyarapodás szabadságának igénye, (az egyének vagyon iránti sóvárgása) illetve a magán vagyon hatalmi státuszának (korlátlan szabadságának) megteremtése motivált annak ellenére is, hogy a szónoklatok ma is a többpártrendszert (létérdekük!!) és a korlátlan egyéni szabadság követelését helyezik ennek előterébe. A későbbi, un. „rendszerváltás” is tulajdonképpen arról szólt, hogy ezeknek az egyéni, és korlátlan vagyonosodási igényeknek megfelelő állam és jogrend szülessen.
Az azóta eltelt 27 év sem szolgáltatott azonban sokak számára elég tanúságot ahhoz, hogy megértsék: ezek a jelszavak a társadalmi szintű önmegsemmisítésre való felhívások voltak, tudományos műhelyekben szerkesztett elegyük pedig a világtörténelem legveszélyesebb és legagresszívabb szellemi mérgezését idézte elő – világszerte – a társadalomban. Oly annyira nem érti senki, hogy Magyarországon már van magát kommunistának aposztrofáló párt, ami a fiataloknak nem megfizethető bérlakásokat, hanem az élethosszig tartó adósrabszolgaságba vezető „olcsó” lakáshitelt követel! Mert a pénz, és vagyon iránti sóvárgás már mindenkit megfertőzött, társadalmi méreteket öltött, és kitölti a hétköznapok közbeszédének tartalmát is. Az emberek már leggyakrabban a pénzről beszélnek egymással, – közvetve vagy közvetlenül is – ami ezáltal a magyar átlagember világképének centrumába került, és abszolút értékké vált. Sőt. Bármit megtesznek érte hogy megszerezzék! Az így született Pénzisten pedig számolatlanul szedi áldozatait: öngyilkosok, a társadalomból kitaszított, olykor megfagyott hajléktalanok, utcára lökött devizahitelesek, és más bűncselekmények tömegei jelzik a hódító útját.
Tehát a pénz – mint eszköz – helytelen gyakorlati alkalmazása (pl. a korlátlan, adózatlan felhalmozásának tűrése, a másodlagos elosztás beszüntetése, vagy torzítása) okszerűen, és szükségképpen a gazdaság – a társadalom önfenntartó rendszere! – összeomlásához vezet. A tudomány szerint, de ez se a társadalmat, se a ma még politikusnak látszó, és annak kikiáltott főembereket – köztörvényes bűnözőket – nem érdekli. Pedig nem ördögtől való a gondolat: a pénz túlságos felhalmozását megakadályozandó már az egyiptomi kultúrában is védekeztek, sőt a rómaiban is, mert az attól majd nem összeomlott még a népvándorlás kora előtt!A mai (római) pénzrendszer egyik fő jellegzetessége a hitel, illetve a befektetés. A hitel tulajdonképpen egy olyan aktus, amellyel a pénz felhalmozója valakinek – a részére adott pénz által – hozzáférést biztosít a különféle javakhoz úgy, hogy azok fizikai ellenértéke (más javak, árucserére alkalmas dolgok) még nem termelődtek meg a hitelfelvevő számára. A hitelező természetesen – mivel nyerni akar az ügyleten – kamatot köt ki a folyósított összegre. Ez azt eredményezi, hogy a hitelfelvevő nem csak a hitelt adja vissza, hanem az általa termelt javak hozzáférési jogának akár 40%-át is.
A pénzt felhalmozók azonban nem elégszenek meg ennyivel. A hiteleket az államnak is nyújtják, amit a hangzatos „befektetés” – szóval jelölnek, de az valójában nem valami termelő tevékenység elősegítését célozza, hanem az – új, vadkapitalista – állam hatalmi kiadásait fedezi, és a társadalom minden tagja fizeti vissza – a saját érdekeivel is szemben. Mivel az államot pont úgy sanyargatja a hitel mint a parasztot, az kénytelen a „takarékossági intézkedésekre” (megszorítások). Ezt az egyszerű ember az adók növelésében, az állami szolgáltatások (egészségügy, oktatás, szociális juttatások közterületek fenntartása, stb) folyamatos csökkentésében éli meg. A tőke – liberális szószólóival – ideológiát is szolgáltat ehhez a társadalomfosztogató eljáráshoz, amit a „good govermance” azaz a „jó kormányzás” kifejezés foglal össze. A „jól kormányzott” államnak kötelessége a hitelek felvétele, és azok visszafizetése úgy, hogy annak érdekében állandóan csökkentenie kell a kiadásait. (Különösen a másodlagos elosztásban a társadalomra fordított kiadásokat). Bajnai Gordontól, és Orbán Viktortól tudjuk: Magyarország kifejezetten „jól kormányzott” – a tragikus társadalmi és gazdasági következményeket pedig már mindannyian ismerjük.
Az innováció jegyében a politikai osztály a gyakorlatban eltüntette a föld színéről a magyar gazdaság minden fizikai és jogi hátterét, ami egyébként a nemzeti vagyon volt maga. Ezt a tevékenységet egy 2006-os tudományos tanulmány úgy foglalta össze, hogy Magyarországnak az összes eddigi háborúi, forradalmai – ideértve a tatárjárástól
kezdve a II. világháborúig minden pusztítást – nem okoztak együttesen (!) sem akkora kárt az országnak, mint a liberális gazdaságmodell. A lerombolt magyar gyárak helyén – vagy helyett – külföldi tulajdonban álló összeszerelő üzemek jöttek létre, mondván, hogy az oda importált – legtöbbször használt, az anyaországban elavult – gépek jelentik a XXI. század technikáját és technológiáját. Üdítő kivételek vannak: Audi, Mercedes, stb. -de magam is szereltem ezek szintén idetelepült beszállítóinál olyan gépeket, amiken a II. világháborúban még fegyvereket gyártottak az egyik vagy másik harcoló oldalon! Az innováció tehát magyar értelemben véve nem más, mint „helycsinálás” a külföldi tulajdonú összeszerelő üzemeknek és beszállító cégeiknek.A magyarázatok
sarkalatos pontja a gazdasági versenyre hivatkozás. Ennek jegyében
nem csupán a béreket csökkentették le, hanem azt is állítják,
hogy csak ott lehet termelés, ahol profit is keletkezik. (Ett
ől
függetlenül vidáman terem a közismert A paradicsom és A paprika
– és más is – minden kiskertben, ott is, ahol a tulajdonos
koldusszegény, és semmi féle profitja nem keletkezik a
kapálásukból) A termeléshez szükséges természeti erőforrásaink
továbbra is spontán, a versenytől
függetlenül léteznek, rendelkezésre állnak, csak társadalmi
megegyezés kérdése hogy ezek hasznát a társadalom, vagy a
tőketulajdonosok élvezzék
korlátlanul.
Vagyis: a verseny nem meghatározó a gazdaság fizikai valóságában, a bércsökkentés csupán a profit, a nagy
magánvagyonok növelését szolgálta, – és szolgálja – ami a
liberális gazdaság „versenyének” manifesztuma. Ami ráadásul szinte
a keletkezés utáni pillanatban elhagyja az országot, és semmilyen
hasznot nem hoz a társadalomnak.
Károly- az egész Európában nagyra tartott, de itthon ismeretlen –
közgazda kutatásai óta tudjuk: a verseny a komplett társadalom
kizsákmányolásának eszköze. Monopóliumokat hoz létre (kis hal
– nagy hal elleni kilátástalan küzdelme) ami a saját érdekeit
kényszeríti a társadalomra. Sőt,
a versennyel a liberális gazdaságfilozófia a dolgozókat is arra
kényszeríti, hogy azok is versenyezzenek egymással a profit
növelésének érdekében, amit a buták vagy leigázottak
országaiban zokszó nélkül meg is tesznek az emberek. (Döntsd el
te, hogy Magyarország melyik kategóriába tartozik.) Ahogy azt is
tudjuk a tudós munkásságából, hogy nincs helye versenynek a
társadalmi létfenntartást szolgáló iparágakban, (pl.
lakásépítés, vagy egészségügy, élelmiszer termelés,
stb.).mert az is a monopóliumok kialakulásához vezet, ami végképp
maga alá gyűri a
társadalmi érdeket. Polányi szerint a szórakoztatóipari és
luxuscikk gyártók és szolgáltatók versenye azonban helyes, és
elfogadható, de a versenyüket nem a bérek csökkentésével, hanem
a minőség területén
kell kifejteniük.
A
végső magyarázat a
„hatékonyság” illetve az, hogy Magyarországon az nem megfelelő
ahhoz, hogy „rendes bért” fizessenek a munkásoknak.
Feltételen
tudni kell, hogy a liberális gazdaságfilozófia tudományos
alátámasztását a tőketulajdonosok
rendkívül fontosnak tartják, ezért ma az atlanti világ nagy
részén – így Magyarországon is – egy általuk alapított
londoni cég, a Human Resurch Institut által kidolgozott
teljesítmény normákat és annak „hatékonysági mutatóit”
használják a termelésben. A HRI szakmaiságáról annyit: az Audi
egyik műanyagipari
beszállítójánál (másokról csak hallomásból tudom ugyan ezt)
a termelési norma azonos a gép maximális teljesítményével. Ergo
selejt, áramkimaradás, géphiba „kizárt” (??), és nem is
szerepel ilyesmi a számításaiban. Ráadásul a munkásoknak
óránként statisztikai lapot kell vezetniük a termelésről,
és ha a gép selejt darabokat nyomott (pl. szerszámkopás miatt),
vagy netán meghibásodott (pl elfáradt és eltört egy tengelye),
azt a zsebük bánja meg!
mutatkozott, hogy olyan számításokat is elvégezzen, ami igazolja
azt, hogy Magyarországon pl. egy ember kezeljen három olyan gépet,
amiből egyetlen darabot
is két fő kezelő
személyzet üzemeltet egész Európában! Vagyis ennél a létező cégnél a magyar dolgozó
hat ember helyett dolgozik, egy európai munkavállaló 20%-nyi
fizetéséért.
Ehhez képest a liberális ideológusok és
gazdaságtudorok szerint a magyar munkás legfeljebb fele olyan
„hatékony” mint az osztrák (aki mellett nem ritkán a
munkatársak fele „alacsony hatékonyságú” magyar, akik
egyenként ugyan annyi – vagy több – munkanormát teljesítenek
mint ő.)
Mindent
összevetve a „hatékonyság”-ról szóló előadások
a középkori falusi búcsújárásokban megszokott bazári
szemfényvesztés kategóriába tartoznak. Az előadók
mentségére legyen mondva: a liberális közgazdaság csak ostoba
pénz – hiteken, és utólagos statisztikai számításokon alapszik,
utóbbiban benne foglalva az adatszolgáltatók (tőketulajdonosok)
eredendő hazugságait is,
amiből ahogy az fentebb
is kiviláglik: nem kevés van már!Mindezekb
ől
szerintem világos, hogy a liberális gazdasági fogalomrendszer vagy
butaság, vagy ordas hazugságo(ka)t akar leplezni, tudományosnak
elfogadtatni. Ahogy az is világos, hogy ebben a fogalomrendszerben –
baloldaliként – nem szabad a gazdaságról egyetlen percig sem
gondolkodni, mert az maga az egyén, és a társadalom módszeres
kirablásával való egyetértés!
ellenére a tőketulajdonosok
által finanszírozott pártok ha kormányra jutnak, önmaguk
oldalmeghatározásától függetlenül a liberális közgazdaság
filozófiáját hirdetik, az ellenzékük pedig – szintén
oldalmeghatározástól függetlenül – annak megvalósítását
követeli! A társadalom pedig a kollektív tárgyi tudatlanságtól
vezetve elhiszi, hogy ez az ő
érdekében történik! Sőt.
Ma már generációk nőttek
fel, amik el sem tudják képzelni, hogy létezik más narratíva is,
és mély meggyőződéssel
harcolnak a liberális rombolás fenntartása és tökéletesítése
mellett. (Lásd pl. Momentum mozgalom).
kell szögezni: a liberális gazdaságfilozófia – ha működőképes
is volna a társadalom fenntartása szempontjából – soha nem
vezethet olyan közviszonyokhoz, amelyben nagymértékben csökkenne
a mai szegénység, és a munkavállalók tervszerű,
permanens kirablása. A rombolása elleni politikai harcban viszont
csak is Karl Marx intelmét szem előtt
tartva szabad részt venni, vagy a képviselőt
harcba küldeni: „aki nem ért a gazdasághoz, az ne foglalkozzon
politikával!”
Mi több: az európai országok gazdasági döntéseinek hátterében a „nagy” Polányi professor (fenti képen) alapvetései legalább olyan nyomatékkal esnek latba, mint Marxé, akinek szobrát pár éve eltávolították a Budapesti közgazdaság tudományi egyetem előteréből. (Az elkövetők egyelőre a kereszteket nem száműzik a templomokból.) Polányiét SEM akarják a helyére rakni!!